Dit is een hele schetsmatige
tekening. veel strepen en slordige door elkaar lopende lijnen. er is veel wit
overgelaten, en er wordt alleen diepte gesuggereerd door donkere schaduwen op
de achtergrond. ook contouren in de kleren worden weergegeven door strepen.
Het schetsmatige wordt nog krachtiger doordat
sommige personages achterin niet helemaal ‘af’ zijn. er ontbreekt bijvoorbeeld
de helft van het lichaam. dit zorgt wel dat er een bepaalde geheel in de
compositie is. door de vele slordige, door elkaar overlopende lijnen, de
schetsmatige stijl en de hoeveelheid personages is het al bij al een drukke
tekening geworden.
door de drukte is het moeilijk om
je oog naar een bepaald punt te leiden. het valt bijna niet op dat de man wordt
neergestoken, de tekenaar heeft dat dat nog proberen goed te maken door de
neergestoken man meer naar links te plaatsen in contrast tussen de hoeveelheid
mannen aan de rechterkant van de tekening.
door de schetsige lijnen zie je
alle gezichten duidelijke en in expressieve houdeningen. doordat het gezicht
veelal bedekt is met zwarte dikke baarden, vallen de witte wijde ogen extra op.
t wit wordt soms opgevuld met
maar een paar strepen, waardoor er gelijk al een herkenbare vorm onstaat, dat
is wel de charme van deze tekenstijl.
toch blijft het door de
combinatie van de vele strepen, en het feit dat allles zo dicht op elkaar
staat, moeilijk om alles uit elkaar te houdne en je ergens op te focusen. wel
weer erg actievol ne je kan er langer naar kijken.
de tekenaar heeft daarboven op om
meer actie in de afbeeldign te stoppen, alle rovers heel druk laten doen,
iedreen kijkt boos en allemaal zitten ze overdreven met hun zwaarden in de
lucht te zwaaien. ze staan allemaal dicht op elkaar, bijna met de hoofden naar
elkaar toe gebogen.
ook dikke dunne lijnen.
Dit is een illustratie die vooral als functie heeft om het verhaal te vertellen. Hier bedoel ik mee dat de illustrator geen gebruik maakt van overdreven karakters, felle kleuren of expressieve houdingen; de illustratie geeft weer wat er in de tekst staat geschreven, de lezer moet niet afgeleid worden door de tekeningen, het is puur om een beeld te vormen van wat er zich in de tekst afspeelt.
De manier waarop de illustrator
dat doet is door middel van de personages erg vlak en tweedimensionaal te
tekenen. De personages voelen erg plat aan, en hebben een bepaalde gebrek aan
dynamiek. Daarbij zijn de kleuren erg lichtjes en niet echt fel. Daardoor wordt
de kijker niet echt in de tekening ‘getrokken’.
omgevingen zijn ook niet echt
bijzonder; het is een saai landschap en de illustrator heeft niet geprobeerd de
omgeving meer ‘diepte’ te geven. Alleen de omgeving waar de personages op staan
is belangrijk, de rest (lees: ‘achtergrond’ dat
voor eventuele diepte kan zorgen ) wordt als irrelevant beschouwd.
alleen datgene wat er in de tekst
staat beschreven, wordt in de illustratie weergegeven.
Daarbij is de compositie ook niet
echt bijzonder; de personages staan precies achter elkaar. daarbij zijn de
houdingen ook niet echt realistisch. ali baba kijkt maar 1 kant op, en zij
blijschap wordt raar aangegeven. de manier waarop hij met zijn armen en benen
omhoog gaat is op een onnatuurlijke manier gedaan.
Deze manier van illustreren geeft
bij de lezer een bepaalde afstand, niet zozeer bij het verhaal, maar meer bij
deze tekening.
De stijl doet aan een aquarelkleurige tekening denken,
waardoor dat wel geeft aan t magische duizend en een nacht sfeer. de blauwe
lucht is mooi en geeft een droomachtig sfeertje, daarbij spelen de twee vogels
rechtbovenaan aan, en geven ze de illustratie een hoger sprookjesachtig
sfeertje.
Deze illustratie gaat meer de
cartooneske kant op. De personages zijn niet realistisch weergegeven. Ze zijn
afgebeeld in een zeer simpele vorm waarbij de personages karikaturele trekken
hebben.
Alles is ook afgebeeld als een
cartoon; de personages zorgen dat ze goed zichtbaar gericht zijn naar de
kijker.
de personages hebbne ook geen realistische lengte. ze hebben
korte lichamen, korte armen en iets te grote hoofden. Daarnaast houd de tekenaar ook geen rekening met het
gewicht of een realistische manier van
plaatsen. De mannen op de paarden lijken te zweven, ze raken nauwelijks de grond
aan. De verhoudingen tussen ali baba en de boom kloppen ook niet; de boom is
korter weergegeven. Dit alles heeft er mee te maken zodat alles netjes op het
paper past. omdat in de lengte wordt getekend, probeerde de tekenaar het beeld
op te vullen door de mannen erachter te zetten maar omdat er geen
achtergrond/diepte is, laat de tekenaar de mannen zweven; het is onrealistisch,
maar de tekenaar kan daar gebruik van maken omdat het past met zijn cartooneske
stijl.
de kleuren zijn egaal en fel
aangebracht, waardoor de het erg plezierig is voor kinderen om naar te kijken.
in de tekeningen zelf zit het vol
met kleine mooi details, en sierige lijnen, verschillend van dik naar dun. je
kunt elk grassprietje tellen, de bleomen die overlopen in de boom is gevuld met
mooi kleurrijk detail, en alle sierlijke takken die overlopen in felgroene
strepen.
het cartooneske wordt nog extra
aangedikt door het cliché beeld dat wordt getoond. de duidelijke boze en gemene
rovers, de roverhoofdman die duidelijk te herkennen is met grote baard en
daarbij hebben alle rovers de herkenbare hoofdbanden op.
er zit ook een mooi contrast
tussen de gedetaileerde voorgrond tegen de lege achtergrond, dit is een
logische keuze omdat de voorgrond als zoveel details bevat, dat een net zo
gedetailleerde achtergrond er alleen maar voor zou zorgen dat het beeld te druk
zou worden. En hierdoor wordt de kijker ook meer gericht, er is rust in de
tekening ondanks de vele personen die er rondlopen, en er kan lang naar gekeken
worden omdat er overal wel kleine dingen gebeuren.
Wat ook opvalt aan de compositie
is dat de roverhoofdman als enige links van de boom staat, terwijl de rest van
de rovers aan de rechterkant van de boom staat. Het zorgt voor een bepaald
evenwicht in de compositie en de roverhoofdman is daardoor duidelijk te
onderscheiden van de rest van zijn hulpjes. De roverhoofdman speelt ook een
belangrijkere hoofdrol in het verhaal dus hij moet in elke afbeelding dan ook
duidelijk te herkennen zijn.
de gezichten zijn driekwart
weergegeven zodat er duidelijk is wat de emoties van de rovers zijn en zo is er
voor de kinderen ook een duidelijk herkenningspunt. Want hier klopt het
perspectief niet omdat de paarden wel
alleen van de zijkant zijn afgebeeld.
veel verschillende kleuren, lijnen
en bepaalde contouren. alles heeft een sierlijke, speelse vorm.
gewoon simpel van vorm omdat
kinderen de doelgroep vormen.
Dit is een illustratie die de kijker meteen in de tekening
meetrekt, dit komt door een aantal dingen;
-de compositie; de kijker
wordt meteen getrokken naar de persoon in de illustratie, dat komt doordat hij
in het midden is afgebeeld. Hij is daarnaast ook meteen de interessantste wat
er gebeurd binnenin de illustratie. De kijker wordt meteen getrokken naar de
ingetrokken uitdrukking van de persoon. Daarbij helpt het lichtinval ook enorm;
er valt een onbekende felle streep licht op de hoofdpersoon (vanuit een
onbekende lichtbron). Daarbij staat de felle lichtinval in contrast met de
donkere achtergrond; een mooi clair-obscur waardoor er een bepaalde evenwicht
in de compositie ontstaat en het oog daarbij beter geleid wordt naar de persoon
in het midden.
Daarbij is de houding veel interessanter, er zitten meer
details in de persoon. Daardoor kan er langer naar deze afbeelding worden
gekeken, het zorgt voor een bepaalde dynamiek in de tekening. De
gezichtsuitdrukking is expressief, de houding is realistisch en er zit veel
beweging in de kleding alleen al, dit door het gebruik van schaduwen in de
plooien van het gewaagd.
dit laat de kijker ook al verder
denken, over waar de man over nadenkt, je gaat beter naar zijn gezicht kijken,
de kijker voelt zich meer betrokken bij de afbeelding.
- Licht; Ook hier weet
zorg het licht ervoor dat de afbeelding
dynamischer wordt; de rimpels zijn makkelijker van het gezicht af te lezen en
versterken daarbij de emoties van de persoon.
Qua kleurgebruik lopen er
verschillende kleuren mooi in elkaar over en vormt het een mooi geheel. Alles
heeft een goudgele glans, dat van licht naar donker in elkaar overloopt. zo te
zien is het olieverf want er zijn geen verfstrepen te zien. De kleuren zijn
egaal aangebracht.
onderzoek van: Dennis
No comments:
Post a Comment