Wednesday, March 7, 2012

Grafische Uitingen








Extra informatie Grafische Uitingen.
Titel: 'Ali Baba and The Forty Thieves
'Soort: DVD Cover Uitgever: Universal Studio's Maker: Onbekend Grafische kenmerken: Er worden veel kleuren gebruikt die de sfeer aangeven van het verhaal. Daarnaast worden veel 'lagen' over elkaar heen gebruikt (zoals personages die elkaar overlappen) wat ik erg grafisch vindt. Uiteraard word ook de typografie tussen gepast in het geheel.
Titel: 'Ali Baba or the Forty Thieves'
Soort: DVD Cover
Maker: Onbekend

Grafische kenmerken: Op veel van de uitingen worden toch erg vaak illustraties gebruikt, ondanks dit wordt er ook vaak gezocht naar elementen die de sfeer van Ali Baba kunnen versterken en verduidelijken. In het ontwerp zoals te zien in dit voorbeeld is er voor gekozen de vorm van een Perzisch/Arabische deur/raam weer te geven als informatiedrager van de typografie. Dit is een duidelijk 'ontwerpelement' maar tegelijkertijd ook een sfeerimpressie voor de film natuurlijk.

Titel: 'Ali Baba and the forty thieves'Soort: Filmposter Maker poster: Onbekend Grafische kenmerken: Ook in dit voorbeeld komt de eerder benoemde Perzisch raam/deur weer terug als element in het ontwerp, ook ditmaal word deze gebruikt om de typografie over heen te zetten.

Titel: 'Ali Baba goes to town'
Soort: Filmposter
Regisseur: Eddie Cantor
Uitgever: 20th Century Fox
Maker: Onbekend

Grafische kenmerken: Op deze poster word de sfeer (naast de illustraties uiteraard) voornamelijk weergegeven door de Kleur, de zanderige kleur van de woestijn duidt zeer waarschijnlijk op de omgeving en situatie waarin Ali Baba zich afspeelt. Verder is er op deze poster veel gewerkt met typografie, deze is zorgvuldig in het beeld verwerkt en is afgestemd op de illustraties.

Titel: 'Ali Baba, esfiha e cia.'
Soort: Bedrijfslogo met als naam 'Ali Baba'
Bedrijf: Fastfood restaurant
Maker: Onbekend

Grafische kenmerken: Bij dit voorbeeld heb ik gekozen voor iets totaal anders, en heb ik gekeken naar wat voor oplossingen er worden gevonden voor het creëren van een bedrijfslogo met de naam 'Ali Baba'. Uiteraard is dit een breed begrip, maar ik kan me voorstellen dat wanneer een logo moet worden ontworpen voor een bedrijf met een dergelijke naam er toch een aantal associaties opduiken die soms moeilijk uit te weg kunnen worden gegaan.
En dit dus invloed heeft op het logo. Ik ben er dan ook achter gekomen dat dit in veel gevallen ook wel degelijk het geval is, zoals het logo van dit fastfood restaurant. De keuze van typografie met zijn dikke ronde letters verwijst 
vrij duidelijk naar de titels op de eerder gemaakte films en strips. In dit geval is er zelfs gebruik gemaakt van een beeldmerk dat Ali Baba letterlijk uitbeeld.

Titel: 'Ali Baba, Lebanese Cuisine
Soort: Bedrijfslogo met als naam 'Ali Baba'
Bedrijf: Libanees restaurant
Maker: Onbekend

Grafische kenmerken: Ter vergelijking het logo uit dit voorbeeld. Ook hier is duidelijk de (wellicht historische) invloed van
de naam 'Ali Baba' te zien. Hoewel het bedrijf een Libanees restaurant betreft, is duidelijk te zien dat de typografie waarmee Ali Baba is geschreven sterk de Arabische/Perzische sfeer weergeeft en daarmee dus refereert aan de oorsprong van Ali Baba.

Titel: 'Abu Dhabi' Soort: Logo voor het land 'Abu Dhabi' Maker: Onbekend. Grafische Kenmerken: Het 7de en laatste voorbeeld heb ik ook gekozen om zijn manier van typografie Ook hier is weer te zien dat de grafische oplossing voor het weergeven van de identiteit van een land (in dit geval). Ondanks dat de naam gewoon in het engels geschreven is heeft de maker de indruk weten te wekken dat er een soort Arabische tekst staat. Erg belangrijk dus om de juiste impressie weer te geven.

Conclusie: 



Als ik kijk naar de verschillende uitingen van 'Ali Baba' zijn er eigenlijk twee belangrijke dingen die opvallen.
Zoals vaak word gedaan in grafisch ontwerp word er natuurlijk gezocht naar bepaalde beeldelementen die verwerkt kunnen worden in het ontwerp. In de grafische ontwerpen van 'Ali Baba' word er erg veel gebruik gemaakt van illustraties maar daarnaast ook erg veel beeldelementen zoals vormen van poorten/deuren of ramen die gebruikt worden als vlakken om bijv. de typografie overheen te zetten, ook word er erg veel gebruik gemaakt van verschillende kleuren om de juiste sfeer neer te zetten. Daarnaast word aan de typografie ook vaak een Arabisch/Perzisch tintje gegeven ook al betreft het bijv. een engelse productie. ­

onderzoek van: Danny Deering

No comments:

Post a Comment